alex gjorde en stark individuell insats i turneringen.

NIP åker ur ESL Pro League

FlyQuest är första australiensiska lag att ta sig till slutspel på 6 år.

Efter med och motgångar i Malta spelade NIP idag sin sista EPL-match. Laget som spelat med två inhoppare avslutade gruppspelet med en måstematch mot australiensiska FlyQuest. Laget från "down under" var smala favoriter och så gick också matchen.

FlyQuest hade fördelen att välja första kartan och vi började på Ancient. Efter att Christopher "dexter" Nong och kompani öppnat en ledning med 7-1 på T-sidan lyckas NIP vinna sju raka rundor, till 5-7 i halvtid och kvittering 7-7 i andra halvlek. Härefter visar FlyQuest dock på en mästerlig CT-sida och vinner sex raka rundor för att sedan stänga kartan 13-7.

Andra kartan var ninjornas och valet blev Vertigo. Till en början var det väldigt likt den tidigare kartan då FlyQuest öppnar med ledning 6-1 innan NIP reducerar till 5-7 i halvtid. Återigen är FlyQuest ett lag som aktiverar efter sidbytet och en otrolig T-sida av Joshua "INS" Potter ger FlyQuest vinsten 13-6 med bara en förlorad runda på hela T-sidan.

FlyQuest är därför det femtonde och näst sista laget som går vidare till slutspel. De är det första australiensiska laget som gör det sedan 2018, i säsong åtta, då Renegades tog sig till kvartsfinalen. Furia och Monte gör upp om den sista platsen inom kort vilket blir gruppspelets sista match.

NIP åker ut på en delad 17:e-plats. Laget har nu en längre paus innan nästa turnering, FiReLEAGUE 2024 Global Finals med start den 14:e juni. Förhoppningsvis kommer laget använda perioden för att besluta vilken spelare som tar Maoz "BluePho3nix" Paz plats som lagets femte.

FlyQuest
2 - 0
Ninjas in Pyjamas
All kartor
FlyQuest K - D +/- ADR KAST Rating 2.0
Australien Joshua 'INS' Potter 41 - 24 +17 106.3 76.9% 1.61
Australien Declan 'Vexite' Portelli 32 - 23 +9 85.0 74.4% 1.34
Australien Alistair 'aliStair' Johnston 29 - 17 +12 60.5 89.7% 1.23
Australien Jay 'Liazz' Tregillgas 20 - 23 -3 73.0 79.5% 1.04
Australien Christopher 'dexter' Nong 23 - 28 -5 75.9 76.9% 1.01
Ninjas in Pyjamas K - D +/- ADR KAST Rating 2.0
Artem 'r1nkle' Moroz 36 - 29 +7 87.0 76.9% 1.27
Alejandro 'alex' Masanet 22 - 24 -2 56.1 71.8% 0.95
Kacper 'xKacpersky' Gabara 19 - 33 -14 77.1 59.0% 0.82
Sverige Max 'maxster' Jansson 21 - 28 -7 58.2 59.0% 0.80
Maoz 'BluePho3nix' Paz 17 - 31 -14 53.5 59.0% 0.69

Läs även

#1(Med 0 svar)
5 maj 2024 kl 16:14
CelahiR
In med Isak så får vi svensk flagg och en fast femma :D
#2(Med 0 svar)
5 maj 2024 kl 21:14
Darcuz
Inte lätt med två inhoppare
#3(Med 23 svar)
6 maj 2024 kl 07:47
Gopher666
54e plats på rankingen, förlust mot pera och utslagna av flyquest i en turnering som man köpt sin plats i för att man inte är bra nog att kvala till den. Det här internationella projektet går ju sådär hittils. Det positiva är ju att det är nästan omöjligt att det skulle bli sämre när det kommer in ordinarie spelare.
#4(Med 22 svar)
6 maj 2024 kl 10:14
grodancs
Är du lite trög där uppe? 2 inhoppare utan prac vad förväntar du dig?
#5(Med 21 svar)
6 maj 2024 kl 12:51
Gopher666
Nej det var precis det här jag förväntade mig. Men det verkar ju som du förväntade dig mer och tar illa vid dig eller?
#6(Med 20 svar)
6 maj 2024 kl 12:54
quacke
Ignorera trollet. Grodan gillar alla internationella lag.
#7(Med 4 svar)
6 maj 2024 kl 13:00
Gopher666
Ja nip var ju #6 på världsrankingen med svensktalande lina och flagga. Sen gick man internationellt och blev nummer #54. Dags för grodan att inse att internationella lag inte automatiskt blir bäst.
#9(Med 3 svar)
6 maj 2024 kl 13:41
grodancs
Nip har inte en internationell lina, den är inte klar, klart att du kan jämnföra svenska linans högsta punkt med ett lina som inte är ett lag än. Den senaste svenska linorna har varit riktigt dåliga men det är på grund av nip, det har inget med spelernas nationalitet att göra
#10(Med 2 svar)
6 maj 2024 kl 13:51
Gopher666
Senast nip hade en svensktalande lina låg dom på 6 plats på rankingen. Visserligen med es3tag men ändå. När dom gick internationellt så rasade dom i ranking. Men visst om 6a är dåligt så borde man ha skyhöga förväntningar på deras nya projekt.
#11(Med 1 svar)
6 maj 2024 kl 14:10
grodancs
Du jämför en linas peak med en lina som inte är klar, man förlorar sin ranking när man tappar sin core men den kunskapen sitter du nog inte på
#12(Med 0 svar)
6 maj 2024 kl 14:41
Gopher666
Det är inte peak utan den sista noteringen man hade innan man tog in aleksib. Du kan ju tolka hur du vill men det är fakta att man inte nått upp till samma nivå som internationellt lag. Man tappade 2 placeringar när Aleksib kom in och sen dalade ner.
#8(Med 14 svar)
6 maj 2024 kl 13:42
grodancs
Jag har aldrig trollat, allt jag säger är min åsikt och jag är redo att diskutera cs-relaterade frågor. Jag har dock märkt att folk som dig och krullet inte är intresserade av att diskutera cs, ni väljer att attackera karaktär istället.
#13(Med 12 svar)
6 maj 2024 kl 16:08
quacke
Varenda gång man diskuterar med dig kommer samma tomma ord. "Det hade 100% gått bättre om alla svenska talanger gick internationellt."

Vi svarar två saker:
1. Var är beviset? Vilken svensk har hittat stor framgång internationellt jämfört med hur många som har försökt? Listan är kort - på senare år är det Brollan, isak, nawwk. De två senare var relativt kortvarigt (i isaks fall är det svårt att säga att lagets prestationer är mycket mer än 1 turnering, resten har kommit av invites som man fått som en konsekvens av Paris). Jämför med REZ, hampus, KRIMZ, joel, b0denmaster, phzy, LNZ, yxngstxr, Svedjehed... det blir snabbt tydligt att sannolikheten är mindre än 50%.

2. Du påstår också att det som är bäst för svensk CS är att våra talanger åker utomlands. Återigen – som om det vore fakta. Vad är det baserat på? Måste exakt alla lag och organisationer ha världsmästerskap som sitt enda mål? Är det verkligen bäst för svensk CS om talangerna lämnar landet och organisationer som Eyeballers, Alliance, Metizport slutar stötta vår inhemska scen?

Men du svarar aldrig på dessa två punkterna. Det är snarare bara "NiLo Är JäTtEbRa OcH bOrDe SpElA i EtT bÄtTrE lAg!!" Varesig du trollar eller inte så är det så du framstår.

Du har nu chansen att ändra på det. Svara på de två kommentarerna ovanför med något som faktiskt betyder något. Om det är en åsikt du delar med dig av, säg "jag tror att..." och om du försöker göra ett argument grundat i fakta, dela med dig av faktan. Behöver inte vara en källhänvisning med författare och publikation (välkommen till quackes svenskakurs för lågstadieelever) men snälla någon peka iallafall på något som går att svara på.

Svara i punktform. Max 1 A4, helst mindre. Uppgiften utgör 100% av ditt betyg.
#15(Med 0 svar)
6 maj 2024 kl 17:16
grodancs
Mitt svar är att din text bygger på något jag aldrig sagt.
#16(Med 10 svar)
6 maj 2024 kl 17:38
grodancs
Jag kan däremot svara på dina punkter.

Punkt 1. Du har rätt i att det inte gått superbra för alla svenskar som gått med i internationella lag, men det har inte gått mycket bättre för de svenskar som stannat, utom en kort men bra run av metizport. Det som är märkligt med din lista av spelare är att du helt struntar i att kolla om spelarna är t1/2 material överhuvudtaget, klart att en spelare som svedjehed inte är i top30 om han inte är bra nog. Jag skulle säga att endast Rez, Hampus och kanske Krimz är det, joel är bra nog men han sabbade sin chans.

Punkt 2. Det är absolut inte bäst för alla spelare, det har jag aldrig sagt, det är jätteviktigt att orgor som Eyeballers utvecklar vår scen och våra spelare.
Det är inte dock inte fallet med Nilo, då nästan alla är överens om att han är sveriges största talang, den svenska scenen kan inte ge honom det lag han förtjänar just nu. Han går i skolan men förtjänar ett bättre lag när han gått ut och kan spela på heltid.

Förstår inte vad du försöker komma fram till med din sista lilla paragraf, när jag säger något så är det min åsikt, finns ingen källa.

Jag har inte kolla efter grammatiska fel eller stavfel då jag är lat.
#17(Med 9 svar)
6 maj 2024 kl 18:08
quacke
När det kommer till vilka som är tier 1-2 "material" så litar jag inte på ditt omdöme och nämner därför flera spelare av varierande grad. Jag själv tror att många fler spelare har talang att göra bra ifrån sig än de som faktiskt uppnår en hög nivå. Processen från gräsrot till toppen innehåller för mycket tur för att garantera att talang = framgång. Det jag försöker illustrera är att det alltid i sådana här diskussioner ska poängteras att det är en stor risk att byta bana på det sättet. Även för nilo är det långt ifrån garanterat att det går bra för honom om han tar klivet. Är det då det självklara valet när man väger risken? Enligt mig är det inte självklart, nej.

Jag är väldigt säker på att du har sagt att de stora svenska talangerna ska lämna landet, säkert i Studions chatt (länge sedan vi såg dig där förresten). Du kanske menade bara nilo, men det var inte det som sades. Frågan kvarstår dock om Metizport hade stöttat Sverige om inte nilo var där.

Du uttrycker alltid dina åsikter som fakta. När någon frågar dig om belägg säger du saker som "nästan alla tycker" och "enligt många experter". Saker som jag skrev på mina dåliga uppsatser i högstadiet. Folk frågar om *belägg*, alltså någon form av bevis som stödjer ditt ställningstagande. Oftast är det bara "för nilo är jättebra" eller dylikt.

För övrigt tycker nog inte "nästan alla" att nilo är Sveriges största talang. Han är definitivt bland de bästa, men enligt mig ska man inte låtsas att han är kilometer före spelare som adamb, maxster och många fler.

Anledningen till varför du framstår som ett troll är dock för detta är den *enda* frågan inom svensk CS du någonsin kommenterar på eller vill diskutera. Eftersom det är ett ämne där din ståndpunkt, såklart, väcker mycket känslor bland folk så verkar det som du bara säger det för att jävlas. Därav troll.

Tvinga inte dig själv att kommentera på annat nu för min skull. Jag ser hellre färre än fler av dina kommentarer. Men det är så du ser ut för flera av oss som försöker diskutera med dig.
#18(Med 8 svar)
7 maj 2024 kl 11:35
grodancs
Jag håller med om det du säger i början men det har ingenting med nationella/internationella lag att göra.

Jag har enbart sagt att nilo måste gå internationellt och det står jag kvar vid, det är nästan en garanti att han hittar framgång om du frågar mig, han är sveriges största talang på många år efter brollan, enligt mig och många andra. Det finns ingen källa eller statistik på det men de flesta tycker det enligt min uppfattning och om du frågar folk så håller de nog med, klart att talanger som adam och maxster är välsigt bra de med.

Jag tycker att mina åsikter är rätt så vanliga och rimliga(alltså inte trolliga eller till för att jävlas). De kanske anses kontroversiella på esportstudion och dust2se då det blivit en bubbla åsikter, pga oförtjänta bans bland annat, som jag själv råkat ut för.
#19(Med 7 svar)
7 maj 2024 kl 16:29
quacke
"Det finns ingen statistik på det jag säger"

Med andra ord - du har åsikter utan belägg. När någon kommer med belägg som motsätter sig dina ord så återupprepar du dina åsikter och säger "nej du har fel, för jag tror det".

Och där tar diskussionen slut! Därav varför vi "inte har intresse att ha en seriös diskussion" som du säger. För din diskussionsteknik är oseriös. Det är helt okej att ha och uttrycka åsikter men när någon lägger fram belägg som motsäger din åsikt och det enda man har till svar är "nä för jag tycker så" så blir det ingen diskussion.

Du motsäger också dig själv. Du säger att du håller med om det jag säger i början. Att det är en stor risk för alla spelare att gå internationellt för oavsett hur mycket talang man har involverar det också mycket tur att hitta framgång. Sen säger du att det inte gäller nilo utan att det är "nästan en garanti" - alltså är nilo inte en del av alla spelare. Så du håller inte med.

Du säger också att det jag säger, med risken att ta det internationella klivet, inte har något med nationella/internationella lag att göra. Jag förmodar att det du menar med det är att riskerna är lika stora oavsett om man byter till ett nationellt eller ett internationellt lag, vilket är en rimlig första tanke men tänker man lite djupare så ser man att så inte är fallet.

En svensk spelare på ett svenskt lag tävlar direkt mot andra svenska spelare. Du jämförs med dina likar och spelare i liknande situation som dig själv och om du är nilo, som spelar på svensk toppnivå, så finns det färre spelare att jämföra med. Jämför med en spelare som tar det internationella klivet och därför jämförs med alla spelare i hela Europa, om inte världen. Det blir därför lättare att ta sig till en hög nivå, på ren sannolikhet, oavsett vilken skicklighetsnivå man har.

Min poäng som du missar när du säger att adamb och maxster också är väldigt bra är att du tycker nilo är någon form av undantag, att han är så pass mycket bättre än andra svenskar att han inte kan spela med dom och bli framgångsrik. Vilket jag inte tycker stämmer själv. Det finns absolut en synvinkel att adamb är minst lika talangfull som nilo men spelar sämre positioner. Man kan också peka på att maxster inte kunde skina vid sidan av nilo eftersom han spelade sämre positioner och nu när han får mer prioritet som en stjärnspelare så kan han visa sig vara bättre än nilo.

Din åsikt att nilo är jättebra och förjänar att spela på toppnivå är väldigt vanlig, ja. Du framstår som ett troll för det verkar vara den enda åsikten du har, samt så är du ganska snabb på att vara fientlig. I början av denna tråden skrev du "Är du lite trög där uppe?" som första mening, till exempel. Trollfasoner varsig du vill det eller inte.

För övrigt. Oförtjänt var inte din ban, det kan jag tala om. Det handlar ingenting om åsikter utan sättet du betedde dig på. I Studion håller vi en hög standard för vilken känsla det är i chatten och håller man inte med om den kan man kolla på någon annan. Du blev varnad många gånger när du betedde dig på ett sätt vi inte vill ha och ändrade dig inte. Då ryker man.

Du kanske inte håller med om den standarden som hålls men Esportstudion bestämmer vilken känsla det ska finnas i chatten och håller man sig inte till den så är en ban förtjänt, objektivt. Vill du upphäva din ban kan du lämna in en ansökan om det och säger du rätt saker kanske den upphävs. (Vill för övrigt meddela att din ban kom från Esportstudions ledning och inte en moderator, vet att du tidigare sagt att bannen kom från att du kritiserade moderatorerna vilket därför är osant.)
#20(Med 6 svar)
7 maj 2024 kl 18:30
grodancs
"Du har åsikter utan belägg"? Exempel? Eller hittar du på som vanligt? Har aldrig sagt emot något objektivt, jag har endast utryckt åsikter.

Jag sa aldrig emot mig själv, jag kunde dock varit mer tydlig med vad jag menade med början, jag höll inte med om den bit som du anser att jag sen argumenterade emot.

Det du säger om mig är helt enkelt inte sant, jag har aldrig sagt att mina åsikter är fakta, mina åsikter är subjektiva och alla kommer inte att hålla med mig.

Nilo är en större talang än adamb och maxster enligt nästan alla på twitter, reddit och hltv om du kollar runt, det är inte fakta utan en väldigt vanligt åsikt. Det betyder inte att maxster och adamb är dåliga. Nilo kan spela med dem om en bra topplina skapas, vilket inte verkar troligt just nu. Om någon orga är sugen på att signa tex nilo, nawwk, ztr, isak och adamb eller en annan svensk topprifler så hade det varit en lina som hade kunnat blivit bra nog för nilo. (Detta är min åsikt, jag måste vara väldigt tydligt med detta om du ska fatta att det är jag som tycker det, det är inte fakta)

Allt bannande från Esportstudion är väl bara smart egentligen, behandla tittare som har tittat länge bra tills det börjar gå väldigt bra och tittarsiffrorna stiger, då behöver man inte de gamla tittarna längre, då är det bara att banna på.
#21(Med 0 svar)
7 maj 2024 kl 19:09
krulletmeister
De flesta av oss "gamla" tittare hänger fortfarande med i chatten och e lika trevliga som vi alltid varit, skulle gissa att din bann har o göra med det aggressiva sättet du diskuterar på. Men såklart, det är andra det är fel på :)
#22(Med 4 svar)
7 maj 2024 kl 19:22
quacke
Du missar poängen med exakt allt du skriver just nu.

"Har aldrig sagt emot något objektivt, jag har endast utryckt åsikter." Jag sa inget annat. Men man kan och bör ha belägg för sina åsikter. Det är svårt att diskutera annars. Diskussionen blir bara "jag tycker såhär" och sen "okej, men jag tycker såhär" sen är det slut. Om man inte kan säga *varför* man tycker som man gör. Med andra ord – gråt inte om att jag "inte är intresserad av en seriös diskussion" med dig. Jag är väldigt intresserad när den dyker upp. Har inte sett den hittills.

"Jag sa aldrig emot mig själv, jag kunde dock varit mer tydlig med vad jag menade med början, jag höll inte med om den bit som du anser att jag sen argumenterade emot."

Okej, omformulera det bättre så kanske jag kan ge dig ett svar.

"Det du säger om mig är helt enkelt inte sant, jag har aldrig sagt att mina åsikter är fakta, mina åsikter är subjektiva och alla kommer inte att hålla med mig."

Jag har heller aldrig sagt att du påstår att det du säger är fakta. Du bara säger det SOM OM DET VORE fakta. Två olika saker. Jag vet vad du egentligen menar, du bara säger fel sak.

"Det betyder inte att maxster och adamb är dåliga." Det var inte heller det jag sa. Jag sa att du placerar nilo på en pedestal som att han vore ett undantag. Helt enkelt: du säger att nilo definitivt borde gå till ett internationellt lag för att svenska scenen (alltså spelare och lag i den svenska scenen) inte kan ge honom den nivån han förtjänar. Borde adamb också gå internationellt av samma anledning eller är han lagom bra för den svenska scenen? Samma sak om susp, Sapec, Peppzor, bobeksde, Plopski etc. Varför särbehandlar du nilo, är helt enkelt min mening.

Intressant att du inte alls bemöter min anklagelse att du betedde dig dåligt i chatten utan istället bara pekar på att du var en trogen tittare och därför förtjänar särbehandling. Spelar ingen roll om man bokstavligt talat var den första tittaren eller om man klickade in för 5 sekunder sedan – i chatten beter man sig.
#23(Med 3 svar)
8 maj 2024 kl 11:34
grodancs
Du är inte alls intresserad av en seriös diskussion, 75% av dina argument är bara vridna sanningar eller lögner om vad jag sagt som inte har något med cs att göra egentligen. Jag disskuterar mycket hällre cs än att försvara mig själv för något jag aldrig sagt så jag tänker bara svara på cs relaterade frågor

Jag har aldrig sagt att nilo är ett undantag, adamb, plopski och kanske susp är alla redo att ta klivet (Svårt att säga om susp är redo eller inte då han inte har spelat lika bra och bekväma positioner som sin bror) det är inte Sapec, Peppzor och bob. Jag säger det igen, detta är OM det inte går att få ihopp något svenskt t1/1.5 lag beroende på definition. Det verkar inte vara möjligt just nu, men vad vet jag. Det här är mina åsikter och det finns inte belägg på vad som kommer att hända i framtiden.
#24(Med 2 svar)
8 maj 2024 kl 15:46
quacke
Jag anklagar dig inte för något, jag bara återupprepar vad du säger och vad det betyder. Har försökt föra en seriös diskussion men du slutar bemöta mina poänger när du inser att du har fel. (Alternativt: slutar förstå vad jag säger. Läsförståelsen är ganska låg bland tonåringar, förstår jag.)

"Vridna sanningar eller lögner om vad jag sagt" är snarare bara min uppfattning av det du har sagt. Varför skulle jag förvrida något du har sagt? Vad tjänar jag på det? Tro det eller ej men världen är inte ute efter dig. Formulera dig på ett bättre sätt om du vill bli förstådd.

Det du nu säger är något annat än det du har sagt tidigare. Om det nu är din faktiska åsikt så håller vi med varandra - diskussionen är slut. Förutsatt att det är denna åsikten du hade från början borde du ha uttryckt den från början så hade vi inte varit här.

Ta med dig detta till framtiden: man kommer långt med sunt förnuft.
#25(Med 1 svar)
8 maj 2024 kl 15:58
grodancs
Finns ingen poäng att bemöta en poäng som bygger på något jag aldrig sagt, det leder inte till något när du hittar på något nytt så fort jag bemöter det.
"Det du nu säger är något annat än det du har sagt tidigare." Jag har sagt att nilo borde på internationellt, men jag har aldrig sagt att det inte vore nyttigt för andra spelare som är bra nog, adamb, plopski etc.
#26(Med 0 svar)
8 maj 2024 kl 17:28
quacke
Inte heller det jag sa. Läs om vad jag skrev eller sluta svara. Diskussionen går i cirklar.
#14(Med 0 svar)
6 maj 2024 kl 16:38
krulletmeister
Tjo, har jag ens snackat med dig dom senaste 3 månaderna? Men kul att jag fortfarande bor hyresfritt i din skalle ^^
Du måste vara inloggad för att kommentera.