Svenska scenen
3 november 2023 kl 12:41
Darcuz
Vad vill ni se för ändringar/Förbättringar eller nya saker i just svenska scenen?
Allt som spelare, lag, orgs, turneringar, sponsorer, ja vad som.

Jag vill se en förbättring i just gräsroten av svenska cs scenen. En amatörliga där vi får in nya lag och spelare som kanske bara vill testa på lagsporten i cs. ju fler som spelar ju fler talanger får vi!
Kom med förslag!
#1(Med 2 svar)
3 november 2023 kl 15:06
zoon
Rolig tråd, vi har ju regionserien/elitserien som ett bra och första mål tycker jag! Vi hade behövt lite mer marknadsföring där och få det lite mer hypat skulle jag vilja säga. Sen skulle jag vilja ha en 5v5 ladder exempelvis på esportal där man som lag/polare kan växa sig fram och synas. Hade velat se mer professionalism från spelare när det kommer till sociala medier, man blir ju ett eget varumärke och förebild när man börjar närma sig toppen.
#2(Med 1 svar)
3 november 2023 kl 15:37
Darcuz
Marknadsföring är väldigt viktigt, speciellt i lägre nivåer. Jag hoppas att både Elitserien och Regionserien utvecklas. Varit många negativa kommentarer angående elitserien men ligan är fortfarande viktig för svenska scenen. tror många underskattar just det här med varumärke, spelarna måste tänka långsiktigt och efter spelarkarriären.
#6(Med 0 svar)
4 november 2023 kl 07:15
zoon
Håller helt och hållet med dig! Den är super viktigt för hela scenen och vi behöver ta för oss mer och göra mer marknadsföring och jag tror att spelarna kan göra mycket här också för att hjälpa till!
#3(Med 1 svar)
3 november 2023 kl 17:43
klonkarN
Jag spelar själv inte så värst mycket esportal länge, men jag hör från flera håll att sidan inte är så bra. Dåligt anticheat är väl det vanligaste klagomålet.

Om esportal kunde bli ännu större skulle det nog gynna svensk cs. Alltid roligare att spela med svenskar, liksom.

Jag vet inte vad mer som behövs ändras på. Alla lag (alliance, eye, metizsport) har ju faktiskt riktigt snygga sociala-medie-profiler. Snygga graphics, uppdateringar om deras matcher, osv.

Jag tror vad som behövs just nu är tid. Metiz och alliance är väldigt nya lag och kommer mogna inom kommande månader. Förhoppningsvis kan vi se dem kvala till fler turneringar (och kanske t.o.m LAN?)
#4(Med 0 svar)
3 november 2023 kl 19:36
Darcuz
Håller med att lagen behöver tid, förhoppningsvis ser vi nåt av lagen i en större turnering nästa år!
#5(Med 9 svar)
4 november 2023 kl 01:34
thorstencs
Jag vill se fler lokala satsningar för gräsrots-esport, inte bara CS

Känns ju som varenda liten by (eller iaf kommun) har sitt egna fotbollslag, och en hel del har andra sporter med. Så varför finns det inte fler lokala klubbar för esport? Det känns ju som det bara blir fler och fler som spelar på fritiden och säkert en hel del som hade varit intresserade att spela i esportslag på fritiden om de hade haft en tydligare möjlighet.
#7(Med 8 svar)
4 november 2023 kl 07:21
zoon
Som ägare själv av en organisation samt med i en nystartat förening så är det svårt att hitta sponsorer/investerare och utan det är de svårt att jaga dom drömmer vi alla har. Vi behöver komma i kontakt med övriga näringsliv för att bli en del av samhället. Men det är ju bara att kolla på avgiften som elitserien vill ha för att man ska kunna anmäla sig, tydligen så vill lag/individer inte betala det, om vi som älskar Esport inte vill lägga pengar på det hur ska vi kunna tro att andra vill…
#8(Med 1 svar)
4 november 2023 kl 07:31
Darcuz
Vi måste börja förstå att om vi vill fortsätta att utveckla esportscenen så måste vi börja betala för det. Snart kommer stora turneringar ta betalt för att folk ska titta och då betalar jag mer än gärna till en svensk stream som tex Esportstudion för att just kolla cs. Vill vi ha esport så måste vi lära oss betala.
#9(Med 0 svar)
4 november 2023 kl 07:39
zoon
Eller hur, håller helt och hållet med dig!
#18(Med 5 svar)
5 november 2023 kl 18:01
thorstencs
Jag tror ändå att många fler lokala lag skulle kunna skapas, så länge man håller en låg budget. (spelare måste ansvara för egen setup, begränsad tillgång till bootcamp etc)

Sen självklart är det ju inte gratis, men jag tror ändå att man kan få lokala sponsorer som räcker för att täcka inträdesavgifter till de flesta turneringarna, och att man skulle kunna hosta LAN (ev med hjälp/stöd av kommunen) för att tjäna ihop lite till, eller jobba ihop på annat sätt.
#19(Med 4 svar)
5 november 2023 kl 18:09
zoon
Det är säkert från kommun till kommun, det svåra här att man inte alltid har det stödet till esporten i övriga näringslivs. Har jobbat aktivt med att hitta sponsorer i många år inom esporten och det är grymt svårt skall tilläggas. Men sen handlar det lite vad dom skall få tillbaka, oftast går esporten hand i hand med att sponsorer får sponsorplats på lagtröjor, hemsidor, content m.m. Men väldigt få som nappar på det.
#22(Med 1 svar)
5 november 2023 kl 22:28
thorstencs
Okok, får väl bara fortsätta försöka tills man hittar nån, och sen visa att det är värt det.
#23(Med 0 svar)
6 november 2023 kl 06:20
zoon
Exakt! Helt rätt
#36(Med 1 svar)
15 november 2023 kl 16:58
HulkeN
I och med e-sportsförbundets intåg i Riksidrottsförbundet har det öppnats nya dörrar. Legitimisering mot kommuner och näringsliv kommer med det. Jobbar själv för Malmö stad och utvecklar stöd mot föreningslivet så att vi kan nå fler typer av verksamhet. Vill du bolla lite idéer så är min dörr vidöppen.
#38(Med 0 svar)
15 november 2023 kl 19:56
zoon
Låter toppen vi kanske kan ta det vidare på discord? Kom in i lilmix discorden :)
#10(Med 1 svar)
4 november 2023 kl 15:32
alex
Ja om man jämnför med danska ligan så har de betydligt fler lag, som ligger i högre ligor i esea även när de endast spelar i andra ligan. De har mycket fler satsningar och erfarna spelare går ofta ner i nivå för att hjälpa de oerfarna spelarna. Detta är någon som inte händer i Sverige, de flesta svenskar sitter och väntar på offer från nip istället för att bygga från grunden.
#11(Med 0 svar)
4 november 2023 kl 21:19
Darcuz
Ja, flera bra spelare som saknar lag. Ser gärna fler äldre och erfarna spelare gör som jw och flusha, att starta just ett lag med att ta in yngre spelare.
#12(Med 2 svar)
5 november 2023 kl 14:55
quacke
Hade gärna sett fler LAN, gärna utanför Stockholmsområdet. Vi är ju på många sätt förbi pandemin nu och även mindre LAN, typ den sorten som gott kan hållas på ett internet-café eller dylikt, hade troligen gjort mycket för både fans och spelare. Vet inte hur realistiskt det är rent ekonomiskt men personligen hade det gjort mycket för CS i allmänhet, inte bara Sverige.

Sen kanske man är biased som bor i ett bokstavligt litet hörn av vårt avlånga land... men det blir ofta mycket fokus på Stockholm kan jag tycka. Väldigt logiskt att huvudstaden blir fokus såklart, men hade också varit kul att se lite mer evenemang i Sydsverige!

Initiativ i akademierna hade nog också gjort mycket. Att Young Ninjas kommer bygga ett engelsktalande lag är synd, men jag undrar om inte Alliance, Metizport, och Eyeballers hade kunnat ha ett juniorlag? Vi ser ju hur mycket The Prodigies SE gjort i år, som egentligen är ett juniorlag utan koppling till en större orga. Uppenbarligen bär det frukt!
#13(Med 0 svar)
5 november 2023 kl 15:20
zoon
Jag har ju minnen från förr då det var mer lan, RZ, RixHack m.m. men jag kanske är ute o cyklar. Men håller med dig här, vi behöver synas mer lokalt och försökta förstå för övriga näringsliv vad vi faktiskt är för något.
#14(Med 0 svar)
5 november 2023 kl 16:09
Darcuz
Ser gärna att våra lag gör juniorlag för nya unga spelare, viktigt för att få fram nya talanger!
#15(Med 2 svar)
5 november 2023 kl 16:17
Otten
Detta är en liten grej, men hade det inte varit kul om dust2.se hade med ALLA svenska matcher, även från mindre turneringar såsom subway superior league osv. Hade varit kul att ha en överblick någonstans. Har egentligen inget med scenen att göra men tror att det kan leda till bättre information och engagemang även för mindre lag
#16(Med 0 svar)
5 november 2023 kl 16:44
Darcuz
att samla information till samma ställe skulle göra det lättare för oss tittare att följa svenska lag och spelare!
#27(Med 0 svar)
7 november 2023 kl 20:10
zoon
Hade vart faktiskt, men det svåra här insamlingen av all statistik! Men håller med dig! Hade vart awesome
#17(Med 5 svar)
5 november 2023 kl 17:12
Frex
Skulle gärna se elitserien få en kvalplats till blast/epl eller något liknande så man skulle få in de större svenska lagen in i elitserien som gör att de andra lagen får en chans att visa upp sig också mot andra stora lag. Vilket kan lyfta fram nya talanger ännu mer.
#20(Med 0 svar)
5 november 2023 kl 18:11
zoon
Där har du något på spåret skulle jag vilja säga, det handlar inte alltid om pengar. Eftersom man behöver lägga ner en massa tid på elitserien som spelare så vill man få ut något mer än bara priserna som är idag!
#21(Med 3 svar)
5 november 2023 kl 18:25
Darcuz
Helt rätt, Elitserien måste utvecklas och att vinna en kvalplats till en stor turnering skulle göra att flera stora svenska lag spelar elitserien. Allt är inte bara pengar. som jag förstått så vill lagen ha en ''stege'' alltså, vinner du den här ligan/turneringen/divisionen så får du en plats i en större turnering. lagen vill utvecklas och inte bara stampa kvar och farma esportal/faceit turneringar som inte leder någonstans.
#24(Med 0 svar)
6 november 2023 kl 13:06
L4rZ
Jo exakt, det är den störst kritiken runt de svenska turneringarna för tillfället att de inte leder någonstans. I Finland får de flera inbjudningar till blast kval via deras turneringar i Sverige skulle vi haft något liknande. Förstår att motivationen är låg att lira turneringar om man bara gör det för pengarna och faktiskt inte utvecklas framåt.
#25(Med 1 svar)
6 november 2023 kl 13:11
quacke
Vad sägs om att vinst i Elitserien kvalar en till ESL Challenger Jönköping? Challenger-events körs ju på DreamHack så det hade ju kanske kunnat gå.
#26(Med 0 svar)
7 november 2023 kl 20:05
zoon
Ja något i denna stil behövs för att locka våra topplag
#28(Med 4 svar)
11 november 2023 kl 01:46
Jakob
Skulle vara otroligt skönt ifall det finns en hemsida (kanske dust2 kan bli?) där alla svenska evenemang är samlade. Som hltv har för de största turneringarna.

Jag vet inte ens vilka som finns? Kanske bara är elitserien?

Jag ser mest esportstudions twitchsändningar och twitterinlägg. Men matcherna sätts sällan i ett sammanhang för någon som inte är insatt, och det blir aldrig av att man googlar fram var matcherna tillhör och hur tabellerna ser ut.

Slösurfar man förbi hltv får man allt gratis och alla översikter samlade, känns som det krävs ganska mycket engagemang att följa svenska scenen jämför med t1.

Men annars är esportstudion med de grabbarna riktigt grymma!
#29(Med 3 svar)
11 november 2023 kl 07:34
Darcuz
Skulle underlätta för oss tittare om all information angående svenska evenemang samlas på samma ställe, mycket lättare att följa scenen!
#30(Med 2 svar)
11 november 2023 kl 11:24
Hallonkraem
Just nu jobbar vi på att få in flera matcher som vi just nu inte har. Vi baserar just nu allt på HLTV:s databas. Men vi kommer snart att kunna lägga in matcher från flera mindre turneringar!
#31(Med 0 svar)
11 november 2023 kl 11:41
Darcuz
Underbart!
#32(Med 0 svar)
11 november 2023 kl 11:45
Jakob
Skulle vara roligt att se. Håller tummarna att det blir möjligt med en evenemang-flik någon gång i framtiden!
#33(Med 7 svar)
15 november 2023 kl 16:19
CelahiR
Tillsammans med fler lag, fler turneringar och fler ligor skulle jag vilja se fler streamers som täcker gräsroten. Jag vet inte hur mycket arbete som går in i att streama, men brinner man för det så börjar man ju någonstans. Sedan kan Dust2 även sprida denna infon tillsammans med info om matcherna som spelas för att väcka intresse och kunskap om mindre streams. Ju fler matcher som streamas, ju fler lag och spelare kommer att få ljus på sig och således kan scouter, lag och organisationer även sträcka ut sig där.
#34(Med 6 svar)
15 november 2023 kl 16:50
quacke
Den största resursen som går åt är nog tid! Men annars är tröskeln ganska låg för att komma in i det hela. Man kommer inte åt alla matcher till en början, men många kval osv får man tillgång till med öppna CSTV-IP:s. Förr i tiden var alla ESEA-matcher helt öppna (utom möjligen högsta nivån, som var reserverad för officiella streams på ESL:s kanal), och det var inte ovanligt att små Twitch-kanaler (eller gräsrotslag:s egna kanaler) streamade matcher i Advanced och neråt. Jag själv castade några säsonger med King_T för ett Open/Intermediate lag som hette VANDALS.
#35(Med 5 svar)
15 november 2023 kl 16:57
L4rZ
Nästa inget har öppna ips längre på grund av ESEA flytten. Om man vill komma in i det nu är det betydligt jobbigare än för 10 månader sedan men absolut inte omöjligt. T.ex man måste skicka ticket till faceit varje gång man vill casta ESEA, för öppna kval behöver man var med i en speciell discord för att få länkar och Elitserien har inte heller helt öppna länkar. Men går absolut att komma igång ganska enkelt om man ba frågar en person med kunskapen.
#39(Med 1 svar)
15 november 2023 kl 20:58
quacke
Ah, jag har varit ute ur det ett tag. Min förhoppning är väl att CSTV-IP:n skulle bli öppen senare, men det kanske inte kommer ske...
#40(Med 0 svar)
15 november 2023 kl 21:03
L4rZ
Vore fantastiskt om det funka så men tror kanske att ipn för esea inte blir öppen igen.
#41(Med 2 svar)
15 november 2023 kl 21:17
CelahiR
Men visst skulle du se över om du kunna samla ett gäng streamers som skulle försöka sända fler gräsrotsmatcher?
#42(Med 1 svar)
15 november 2023 kl 22:26
L4rZ
Projektet är redan igång:D
#43(Med 0 svar)
16 november 2023 kl 12:29
CelahiR
Fan så skoj! Följer dig med stort intresse för art kunna RTa fler streams :D
#37(Med 2 svar)
15 november 2023 kl 17:04
HulkeN
Många nämner fler lag, turneringar och ligor. Det man kanske inte inser är att du, som engagerad, kan vara drivande i det. Det behöver inte vara stora organisationer som rekryterar en femma utan om man är ett gäng i sin lokala stad kan man starta en förening och börja där. Det finns stöd att hämta om man är ett gäng personer och skapar en legitim föreningsverksamhet. Det bygger såklart på att tiden läggs ner, oftast utan betalt i början. Många gör det redan i oorganiserad form utan att man inser det, det handlar bara om att omvandla det. Det finns oftast gratis stöd att få för att starta en förening i din kommun. Finns det inte så är min inbox öppen så hjälper jag er gärna vidare.
#44(Med 1 svar)
16 november 2023 kl 12:30
CelahiR
Jag har lekt med tanken men som mitt liv ser ut just nu så räcker det med att försöka engagera communityn via Twitter samt kommentera och lajka och så klart idébomba ibland :)
#47(Med 0 svar)
16 november 2023 kl 13:49
Darcuz
Precis, en kan inte göra allt men alla kan göra lite :)
#45(Med 2 svar)
16 november 2023 kl 12:43
madjestyy
Drömmen hade ju helt klart om fnatic skulle satsa på helsvenskt igen. Men man får nog drömma vidare :(
#46(Med 1 svar)
16 november 2023 kl 13:48
Darcuz
Helsvenskt kanske blir svårt MEN en svenskcore är inte omöjligt!
#48(Med 0 svar)
16 november 2023 kl 17:17
CelahiR
Vi börjar med svensk core. Sen fyller vi ut ;)
#49(Med 11 svar)
30 november 2023 kl 09:30
Darcuz
Svenska cs scenen behöver stärka gräsrotsnivån och få in nya lag och spelare. Många som säger samma. Så vad kan lösningen vara?

1. Akademilag
2. Fler amatörligor på esportal (5v5)
3. STEGE (Vinnaren av varje turnering får en invite till en större)
4. Ett svenskt ESEA-system. Flera divisioner som lagen kan klättra.
5. Ekonomiskt stöd från förbundet (vet inte möjligheter till detta men skulle hjälpa)
6. Lan turneringar (ger mycket erfarenhet samt fler kontakter i scenen)

Om ni kommer på något mer eller annat så skriv gärna.
#50(Med 0 svar)
30 november 2023 kl 12:19
Axelious
Akademilag har gett väldigt mycket hittills, många från 00prospects och YN som har lag idag. Synd att detta nu lagts ned, åtminstone när det kommer till helsvenska lag.

Fler lanturneringar med delvis open qualifiers tror jag är väldigt bra! Lite det sättet Avid kom in i scenen väl?
#51(Med 0 svar)
7 december 2023 kl 01:44
L4rZ
Kan helt hålla med dig och dessa sakerna!
#52(Med 3 svar)
7 december 2023 kl 17:44
CelahiR
Vore inte helt fel att locka utländska spelare heller för att göra så att den svenska counter-strike'n utvecklas någonstans med. Jag tror att anledningen till att våra spelare inte riktigt växer snabbt nog i elitserien är för att man möter främst svenska spelare där alla har praccat mot varandra hela tiden och alla har samma stil.
#53(Med 2 svar)
27 februari 2024 kl 19:14
Darcuz
En lösning vore att vinnaren av Elitserien får en inbjudan till en större nordisk liga. Skulle motivera flera lag att spela elitserien!
#54(Med 1 svar)
27 februari 2024 kl 19:23
CelahiR
Ja om man fick in nordens alla topplag I den ligan skulle det vara prestigefyllt med.
#55(Med 0 svar)
27 februari 2024 kl 19:28
Darcuz
Japp, men hur och vem som ska anordna är svårt men den frågan kan förbundet svara på.
#56(Med 1 svar)
27 februari 2024 kl 19:37
MarreMaskin
Svensk ESEA system hade varit kul!
Vore roligt också med fler turneringar där det inte är massor i prispotten vilket resultera i att de bästa inte spelar.
Det är inte någon idé för ”sämre” lag att anmäla sig till turneringar idagsläget om något av det bästa svenska lagen är med.

Flera 1000-5000kr i prispott turneringar? Istället för en stor?
Fler spelare kanske tycker det är då värt mer att bilda lag och satsa på de turneringarna!
#60(Med 0 svar)
27 februari 2024 kl 20:10
Darcuz
Småturneringar skulle nog locka färre "bättre" spelare men locka flera "sämre" spelare. Något som kanske behövs för att få in nya spelare!
#57(Med 2 svar)
27 februari 2024 kl 19:37
MarreMaskin
Svensk ESEA system hade varit kul!
Vore roligt också med fler turneringar där det inte är massor i prispotten vilket resultera i att de bästa inte spelar.
Det är inte någon idé för ”sämre” lag att anmäla sig till turneringar idagsläget om något av det bästa svenska lagen är med.

Flera 1000-5000kr i prispott turneringar? Istället för en stor?
Fler spelare kanske tycker det är då värt mer att bilda lag och satsa på de turneringarna!
#59(Med 1 svar)
27 februari 2024 kl 19:57
CelahiR
Skulle vara intressant att höra vad dom faktiska spelarna har för idéer och åsikter kring detta :)
#62(Med 0 svar)
27 februari 2024 kl 20:18
Darcuz
Vore bra att höra deras åsikter om utvecklingen!
#58(Med 2 svar)
27 februari 2024 kl 19:58
AnderssonCKS
Krav på spelarlicens i en förening för att få tävla i nationella ligor. Fler divisioner (lägsta divisionerna indelat i syd, väst, öst samt norr. Nationellt Div 2, Div 1 samt Elitserien) inkl juniorligor med samma system (exkluderat Elitserien). En säsong sträcker sig mellan September - Maj.

Tradingfönster offseason.

Att varje lokalt lag har möjlighet till fysiska matcher i en arena för att kunna bygga supporterkuktur, ekonomi och äkta klubbkänsla.

Slopa förväntningar att få betalt som spelare eller ledare i en nyare icke väletablerad förening då ekonomin inte finns ännu.
#61(Med 0 svar)
27 februari 2024 kl 20:17
Darcuz
Många som vill ha divisioner. Viktigaste då är att resan ska vara värd. Alltså att Elitserien ska vara högsta och största ligan i Sverige med de bästa lagen.

Fysiska matcher skulle bygga supporterkulturen rejält men frågan är om det finns möjligheterna i dagsläget.

I ekonomi frågan så tycker jag att förbundet ska hjälpa till viss del. Tex ekonomiskt stöd till en ansvarig ledare som utvecklar spelarna. Något som skulle hjälpa till att "farma" fram nya spelare.

Finns många tankesätt och olika åsikter. Viktigaste är att vi diskuterar och får fram nya idéer för att förbättra scenen.
#65(Med 0 svar)
28 februari 2024 kl 05:44
CelahiR
Ja det är lite lustigt hur pass fort sånt verkat komma, förväntningar om betalning. Under 1 6 när jag brann för cs så spelade man för att det var kul och viljan att bli så bra som möjligt. Kom en sponsor så var det bara ashäftigt men inget man krävde.
#63(Med 3 svar)
27 februari 2024 kl 21:53
Qwark
Ett bra steg på vägen är att starta lokala föreningar och ansöka om LOK stöd från Riksidrottsförbundet. rf.se/bidrag-och-stod/lok-stod
Kommer ju ge en lite ekonomisk backning till de uppstartande lag och även de som redan är etablerade lag. Många bäckar små
#66(Med 2 svar)
28 februari 2024 kl 05:48
CelahiR
Jag har personligen stort intresse av att starta en förening. Men utan minsta kunskap, heltidsjobb och familj med två st under 4 så är motivationen att lära sig och få allt att rulla just nu relativt obefintlig.
#67(Med 1 svar)
28 februari 2024 kl 08:26
Qwark
Fattar att ont om tid är det gott om. Men har man ett umgänge med lite driv och vilja med sig så är det inte mycket tid man behöver lägga. Säg att man struntar i en träning eller spelsession med grabbarna och sätter sig tillsammans och startar upp. Att starta en förening idag är absolut inte svårt. Idrott Online / laget.se är utmärkta verktyg som ger stöd egentligen hela vägen.
#69(Med 0 svar)
28 februari 2024 kl 11:27
CelahiR
Ja du har rätt i det om man har ett umgänge, men med dom planerna jag hade i huvudet när jag skrev det över, så är jag ensam. Däremot är jag villig att vara med om några personer tänkte gå ihop på något sätt och lära sig längst vägen så klart :)
#64(Med 0 svar)
28 februari 2024 kl 04:20
Darcuz
allt behövs! speciellt för de mindre lagen. Stöd skulle hjälpa gräsrotsnivån att bli större samt stabilare och därmed få in flera spelare.
#68(Med 0 svar)
28 februari 2024 kl 09:00
Qwark
För de mindre lagen så går man till SVEROK till att börja med. sverok.se/
Allt handlar ju om engagemang och vilja att ta det framåt.
Alla som bor på större orter så finns det säkert lokala spelföreningar att gå med i. Starta sitt eget lag i de befintliga föreningarna som finns.
När jag va ung (tidigt 90 tal) så drev vi en spelförening med Sveroks hjälp och kommunbidrag. Detta blev lite den lokala ungdomsgården i vår lilla by. Tror vi hade totalt 100 medlemmar när vi va som mest och detta gjorde att vi hade råd med hyran på vår lokal + massor mer med kommunens aktivitetsstöd. Många åkte med på spelkonvent i både Borås och Göteborg där föreningen betalade biljetterna och vi själva stod för resan. Tyvärr så slogs den igen när vi med det genuina spelintresset blev äldre och splittrades för alla ville fly hålan :-).
Nu finns det ju ändå mer möjligheter när E-sporten är med i RF.
Ungdomarna idag klagar oftast på att det inte finns något att göra. Och här är roten till problemet. Allt skall vara serverat. Vill man vara med och driva sitt intresse framåt så krävs det lite vilja.
#70(Med 0 svar)
1 mars 2024 kl 21:45
CelahiR
Så om någon tänkt starta en förening är jag intresserad av att hjälpa till :)
Du måste vara inloggad för att kommentera.